Diana Ingenhoff

Prof. Dr.

Organisationskommunikation, strategisches Kommunikationsmanagement, Public Diplomacy, Digital Diplomacy, Artificial Intelligence & Algorithms, Internationale PR-Forschung, Länderimages, Unternehmensreputation, Reputationsmanagement, Krisenkommunikation, Evaluation und Kommunikations-Controlling, Verantwortungskommunikation, Corporate Social Responsibility (CSR), Social Media Kommunikation

Biografie

Diana Ingenhoff ist ordentliche Professorin für Organisationskommunikation und Public Diplomacy. Sie promovierte und habilitierte sich an der Management School der Universität St. Gallen. Sie ist Research Fellow des Center on Public Diplomacy (CPD) an der Annenberg School, University of Southern California. Sie ist die Gründerin und ehemalige Vorsitzende der ersten International Communication Association Public Diplomacy Interest Group. Ausserdem ist sie Ehrenmitglied der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienforschung (SGKM), deren Präsidentin sie von 2014 bis 2019 war und der sie seit 2009 als Vorstandsmitglied angehört.

Darüber hinaus war sie Vizedekanin der Fakultät für Management, Wirtschafts- und Sozialwissenschaften (2016-2019) und Executive Board Member der EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association, 2016-2022). Ihre Forschungsarbeiten und Beratungen dienen mehreren Aussenministerien und Unternehmen als Grundlage für ihre Entscheidungsfindung. In ihrer Forschung konzentriert sie sich auf Fragen zu den Auswirkungen von Digitalisierung und Algorithmen in Organisationen und Ländern, Reputationsmessung, Verantwortungskommunikation und Medienqualität, wobei sie quantitative Forschungsmethoden und Multimethoden-Designs anwendet.

Ihre Forschungsarbeiten wurden mehrfach ausgezeichnet und ihre Artikel in führenden Fachzeitschriften veröffentlicht, darunter das Journal of Business Ethics, Business & Society, International Journal of Press/Politics, International Journal of Communication, International Communication Gazette, Public Relations Review, Scientometrics, International Journal of Strategic Communication, Journal of Public Relations Research und European Journal of Communication Research. Sie ist Mitglied in den Editorial Boards von Public Relations Review, Public Relations Inquiry und International Journal of Strategic Communication.

Während ihrer Forschungs-Sabbaticals wurde Diana Ingenhoff als Gastprofessorin an verschiedene Universitäten eingeladen, unter anderem an die Waikato University in Hamilton (Neuseeland), die Queensland University of Technology in Brisbane (Australien), die University of Florida, die University of Tennessee, die University of South Florida (USA), die University of Tel Aviv (Israel) und die University of Bournemouth (UK).

Sie lebt seit 2000 in der Schweiz und ist schweizerische und deutsche Staatsbürgerin.

Forschung und Publikationen

  • Book Chapter
    28 Publikationen

    Digital corporate communication and public diplomacy
    Jérôme Chariatte, Diana Ingenhoff (2023) | Buchkapitel

    Digital Corporate Communication & Public Diplomacy: Public Diplomacy of nation-states and connected voices.
    Chariatte, J. and Ingenhoff, D., Hrsg. Luoma-aho, V. and Badham, M. (Edward Elgar Publishing, 2023), ISBN: 978 1 80220 195 6 | Buchkapitel

    Partial least squares path modeling: Basic concepts, methodological issues, and applications
    Ingenhoff, D and Richner, D and Sarstedt, M, Hrsg. Latan, H and Hair, J. F. and Noonan, R (Springer, Cham / Switzerland, 2023) | Buchkapitel

    Public Relations von Staaten (Nation Branding) und Public Diplomacy , in Handbuch der Public Relations
    Diana Ingenhoff (Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022) | Buchkapitel

    Ziele und Notwendigkeit von Public Affairs aus Sicht von Unternehmen , in ndbuch Public Affairs: Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen
    (inger Gabler, Wiesbaden, 2021) | Buchkapitel

    Network of cleavages? British paradiplomacy in the (digital) international discourse around Brexit , in antic Network Analysis in Social Sciences
    (ledge, London, 2021), ISBN: 9781003120100 | Buchkapitel

    A Framework of City Diplomacy on Positive Outcomes and Negative Emotional Engagement: How to Enhance the International Role of Cities and City/Mayor Branding on Twitter? , in ty Diplomacy
    (grave Macmillan, Cham, 2020) | Buchkapitel

    Corporate Listening und Issues Management in der Unternehmenskommunikation , in ndbuch Unternehmenskommunikation – Strategie – Management – Wertschöpfung
    (grave Macmillan, Cham, 2019) | Buchkapitel

    Medienorganisationen im Wandel , in Medien und Meinungsmacht
    Puppis, Manuel and Hofstetter, Brigitte and Ingenhoff, Diana, Hrsg. Puppis, Manuel and Schenk, M. and Hofstetter, Brigitte (Zürich: vdf, 2017) | Buchkapitel

    Krisenkommunikation in der öffentlichen Verwaltung , in Praxishandbuch Public Management
    Ingenhoff, Diana, Hrsg. Bermann, A. and Giauque, D. and Kettiger, D. and Lienhard, A. and Nagel, E. and Ritz, A. and Steiner, R. (Zürich, Kissing, Paris, Amsterdam, Wien: WEKA, 2016) | Buchkapitel

  • Books and Monographs
    6 Publikationen

    The formation and effects of country image, reputation, brand, and identity. Bridging disciplinary perspectives
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander and Kiousis, Spiro (New York et al.: Routledge, 2019), ISBN: 9781138281356 | Buch

    Public Diplomacy: Messung, Entstehung und Gestaltung von Landesimages
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander (Köln: Herbert von Halem Verlag, 2019), ISBN: 3744512002 | Buch

    Man kann nicht nicht unterhalten. Beiträge zur Unterhaltungspublizistik
    Ganz-Blättler, Ursula and Ingenhoff, Diana (Berlin et al.: LIT, 2013), ISBN: 978-3-643-80148-7 | Buch

    Internationale PR-Forschung
    Ingenhoff, Diana (Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft, 2013), ISBN: 3867644500 | Buch

    Corporate Issues Management in multinationalen Unternehmen: eine empirische Studie zu organisationalen Strukturen und Prozessen
    Ingenhoff, Diana (Wiesbaden: Springer, 2004), ISBN: 978-3-531-14216-6 | Buch

    Handbuch der Public Relations Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln
    () | Buch

  • Conferences
    154 Publikationen

    Potential values of CCO approach (communicative constitution of organizations) in public diplomacy conceptualization
    Huang, Z. A. and Dolea, E. A. and Cooren, F. and Ingenhoff, D., 73th Annual Conference of the International Communication Association ICA: (5.2023) | Konferenz

    Global Corporate Social Responsibility, Corporate Diplomacy and Public Diplomacy: Halo Effects on National Image and Reputation
    Fitzpatrick, K. R. and Ingenhoff, D and Melissen, J. and Vanc, A. and Wiseman, G. R. and Zaharna, R. S., ISA International Studies Association 2023 Annual Convention: (3.2023) | Konferenz

    The Role of an Artificial Intelligent (AI) Text Agent in Legitimation through Deliberation
    Illia, L and Giorgi, N and Ingenhoff, D, 39th EGOS Colloquium 2023, Cagliari: (2023) | Konferenz

    Reimagining Sustainable Cities: An Analysis of City Branding, Social Media, and Strategic Communication in Uncertain Times
    Asdourian, B and Chariatte, J and Ingenhoff, D, 7th Annual Conference of the International Place Branding Association, Helsingborg: (2023) | Konferenz

    The Spillover Effect: Exploring the Impact of Iconic Brands’ Crises on Country Reputation
    Zhao, H and Ingenhoff, D, ECREA Crisis Comm Conference, Götheborg: (2023) | Konferenz

    Organizational Communication Perspective of PD: The Value of Communication Constructivism
    Cooren, F and Taylor, M and Fitzpatrick, K and Ingenhoff, D and Bencherki, N and Dolea, A and Huang, Z. A., ICA PD Pre-Conference in Toronto: (2023) | Konferenz

    Rethinking the impact of culture on a country’s social image in international communication
    Chariatte, J and Ingenhoff D, European Communication Research Conference ECREA: (10.2022) | Konferenz

    Crisis Communication During the Pandemic: Monitoring Official Governmental Hashtags to Identify Opposing Attitudes and Misinformation.
    Vonlanthen, S. and Ingenhoff, D., European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) Annual Conference: (9.2022) | Konferenz

    Countering Climate Change Risks Through Digital Diplomacy - Digital Communication Strategies Of City Networks
    Chariatte, J and Asdourian, B and Ingenhoff, D., European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) Annual Conference: (9.2022) | Konferenz

    Digital city diplomacy and international cities networks: collaboration and city branding strategies around climate issues. [Top faculty paper award]
    Asdourian, B. and Chariatte, J. and Ingenhoff, D., 72nd International Communication Association ICA: (5.2022) | Konferenz

  • Journal Articles (with peer review)
    53 Publikationen

    The role of local news in constructing media legitimacy: how news media frames the sociopolitical efforts of multinational corporations in host countries
    Sarah Marschlich and Diana Ingenhoff, Corporate Communications: An International Journal (2023) | Artikel

    Digital city diplomacy and international cities networks: collaboration and city branding strategies around climate issues
    Asdourian, B and Chariatte, J and Ingenhoff, D, International Communication Gazette (2023) | Artikel

    Des experts alémaniques sacrent «Le Temps» meilleur média romand
    letemps.ch (2022) | Artikel

    Public-private partnerships: How institutional linkages help to build organizational legitimacy in an international environment
    Sarah Marschlich and Diana Ingenhoff, Public Relations Review (2022) | Artikel

    Stakeholder engagement in a multicultural context: The contribution of (personal) relationship cultivation to social capital
    schlich and Diana Ingenhoff, tions Review (2021) | Artikel

    The role of public relations in corporate diplomacy: how relationship cultivation increases organizational legitimacy
    Sarah Marschlich and Diana Ingenhoff, Journal of Public Relations Research (2021) | Artikel

    Capturing country images: a methodological approach
    Efe Sevin and Kadir Jun Ayhan and Diana Ingenhoff, The Journal of International Communication (2021) | Artikel

    Defining and Measuring News Media Quality: Comparing the Content Perspective and the Audience Perspective
    The International Journal of Press/Politics (2021) | Artikel

    Key Influencers in Public Diplomacy 2.0: A Country-Based Social Network Analysis
    Diana Ingenhoff and Giada Calamai and Efe Sevin, Social Media + Society (2021) | Artikel

    Analyzing Country Images through Networks: Case of South Korea
    Asian International Studies Review (2020) | Artikel

  • Publikationen
    265 Publikationen

    The formation and effects of country image, reputation, brand, and identity. Bridging disciplinary perspectives
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander and Kiousis, Spiro (New York et al.: Routledge, 2019), ISBN: 9781138281356 | Buch

    Public Diplomacy: Messung, Entstehung und Gestaltung von Landesimages
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander (Köln: Herbert von Halem Verlag, 2019), ISBN: 3744512002 | Buch

    Man kann nicht nicht unterhalten. Beiträge zur Unterhaltungspublizistik
    Ganz-Blättler, Ursula and Ingenhoff, Diana (Berlin et al.: LIT, 2013), ISBN: 978-3-643-80148-7 | Buch

    Internationale PR-Forschung
    Ingenhoff, Diana (Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft, 2013), ISBN: 3867644500 | Buch

    Corporate Issues Management in multinationalen Unternehmen: eine empirische Studie zu organisationalen Strukturen und Prozessen
    Ingenhoff, Diana (Wiesbaden: Springer, 2004), ISBN: 978-3-531-14216-6 | Buch

    Handbuch der Public Relations Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln
    () | Buch

Lehrveranstaltungen

Im Vorlesungsverzeichnis anzeigen