Diana Ingenhoff

Prof. Dr.

Organizational Communication, Strategic Communication Management, Public Diplomacy, Digital Diplomacy, Artificial Intelligence & Algorithms, International PR-Research, Country Images, Corporate Reputation, Business Communication, Reputation Management, Crisis Communication, Evaluation and Controlling, Responsibility Communication, Corporate Social Responsibility (CSR), Social Media Communication

Biographie

Diana Ingenhoff est professeur ordinaire en communication organisationnelle et diplomatie publique. Elle a obtenu son doctorat et son habilitation à la Management School de l'Université de Saint-Gall.  De plus, elle est Research Fellow au Center on Public Diplomacy (CPD) de l'Annenberg School, University of Southern California. Elle est la fondatrice et l'ancienne présidente de la première Public Diplomacy Interest Group de l’International Communication Association. Elle est en outre membre d'honneur de la Société suisse des sciences de la communication et des médias (SSRCM), dont elle a été la présidente de 2014 à 2019 et membre du comité depuis 2009.

Elle a également été vice-doyenne de la Faculté de gestion, des sciences économiques et sociales et du management (2016-2019) et membre du conseil exécutif de l'EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association, 2016-2022). Ses travaux de recherche et ses conseils servent de base à la prise de décision de plusieurs entreprises et ministères des affaires étrangères. Dans sa recherche, elle se consacre aux questions relatives à l’impact de la digitalisation et des algorithmes au sein des entreprises et des pays et aux questions liés à la mesure de la réputation, à la qualité des médias et à la communication responsable.

Ses travaux de recherche ont été primés à plusieurs reprises et ses articles ont été publiés dans des revues spécialisées de premier plan, notamment le Journal of Business Ethics, Business & Society, International Journal of Press/Politics, International Journal of Communication, International Communication Gazette, Public Relations Review, Scientometrics, International Journal of Strategic Communication, Journal of Public Relations Research et European Journal of Communication Research. Elle est membre des comités de rédaction de Public Relations Review, Public Relations Inquiry et International Journal of Strategic Communication.

Pendant ses Congés scientifiques, Diana Ingenhoff a été invitée à enseigner dans différentes universités, notamment à la Waikato University de Hamilton (Nouvelle-Zélande), à la Queensland University of Technology de Brisbane (Australie), à l'Université de Floride, à l'Université du Tennessee, à l'Université de Floride du Sud (États-Unis), à l'Université de Tel Aviv (Israël) et à l'Université de Bournemouth (Royaume-Uni).

Elle vit en Suisse depuis 2000 et possède la double nationalité suisse et allemande.

Recherche et publications

  • Book Chapter
    28 publications

    Digital corporate communication and public diplomacy
    Diana Ingenhoff, Jérôme Chariatte (2023) | Chapitre de livre

    Digital Corporate Communication & Public Diplomacy: Public Diplomacy of nation-states and connected voices.
    Chariatte, J. and Ingenhoff, D., éd. par Luoma-aho, V. and Badham, M. (Edward Elgar Publishing, 2023), ISBN: 978 1 80220 195 6 | Chapitre de livre

    Partial least squares path modeling: Basic concepts, methodological issues, and applications
    Ingenhoff, D and Richner, D and Sarstedt, M, éd. par Latan, H and Hair, J. F. and Noonan, R (Springer, Cham / Switzerland, 2023) | Chapitre de livre

    Public Relations von Staaten (Nation Branding) und Public Diplomacy , dans Handbuch der Public Relations
    Diana Ingenhoff (Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022) | Chapitre de livre

    Ziele und Notwendigkeit von Public Affairs aus Sicht von Unternehmen , dans ndbuch Public Affairs: Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen
    (inger Gabler, Wiesbaden, 2021) | Chapitre de livre

    Network of cleavages? British paradiplomacy in the (digital) international discourse around Brexit , dans antic Network Analysis in Social Sciences
    (ledge, London, 2021), ISBN: 9781003120100 | Chapitre de livre

    A Framework of City Diplomacy on Positive Outcomes and Negative Emotional Engagement: How to Enhance the International Role of Cities and City/Mayor Branding on Twitter? , dans ty Diplomacy
    (grave Macmillan, Cham, 2020) | Chapitre de livre

    Corporate Listening und Issues Management in der Unternehmenskommunikation , dans ndbuch Unternehmenskommunikation – Strategie – Management – Wertschöpfung
    (grave Macmillan, Cham, 2019) | Chapitre de livre

    Medienorganisationen im Wandel , dans Medien und Meinungsmacht
    Puppis, Manuel and Hofstetter, Brigitte and Ingenhoff, Diana, éd. par Puppis, Manuel and Schenk, M. and Hofstetter, Brigitte (Zürich: vdf, 2017) | Chapitre de livre

    Krisenkommunikation in der öffentlichen Verwaltung , dans Praxishandbuch Public Management
    Ingenhoff, Diana, éd. par Bermann, A. and Giauque, D. and Kettiger, D. and Lienhard, A. and Nagel, E. and Ritz, A. and Steiner, R. (Zürich, Kissing, Paris, Amsterdam, Wien: WEKA, 2016) | Chapitre de livre

  • Books and Monographs
    6 publications

    The formation and effects of country image, reputation, brand, and identity. Bridging disciplinary perspectives
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander and Kiousis, Spiro (New York et al.: Routledge, 2019), ISBN: 9781138281356 | Livre

    Public Diplomacy: Messung, Entstehung und Gestaltung von Landesimages
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander (Köln: Herbert von Halem Verlag, 2019), ISBN: 3744512002 | Livre

    Man kann nicht nicht unterhalten. Beiträge zur Unterhaltungspublizistik
    Ganz-Blättler, Ursula and Ingenhoff, Diana (Berlin et al.: LIT, 2013), ISBN: 978-3-643-80148-7 | Livre

    Internationale PR-Forschung
    Ingenhoff, Diana (Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft, 2013), ISBN: 3867644500 | Livre

    Corporate Issues Management in multinationalen Unternehmen: eine empirische Studie zu organisationalen Strukturen und Prozessen
    Ingenhoff, Diana (Wiesbaden: Springer, 2004), ISBN: 978-3-531-14216-6 | Livre

    Handbuch der Public Relations Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln
    () | Livre

  • Conferences
    154 publications

    Potential values of CCO approach (communicative constitution of organizations) in public diplomacy conceptualization
    Huang, Z. A. and Dolea, E. A. and Cooren, F. and Ingenhoff, D., 73th Annual Conference of the International Communication Association ICA: (5.2023) | Conférence

    Global Corporate Social Responsibility, Corporate Diplomacy and Public Diplomacy: Halo Effects on National Image and Reputation
    Fitzpatrick, K. R. and Ingenhoff, D and Melissen, J. and Vanc, A. and Wiseman, G. R. and Zaharna, R. S., ISA International Studies Association 2023 Annual Convention: (3.2023) | Conférence

    The Role of an Artificial Intelligent (AI) Text Agent in Legitimation through Deliberation
    Illia, L and Giorgi, N and Ingenhoff, D, 39th EGOS Colloquium 2023, Cagliari: (2023) | Conférence

    Reimagining Sustainable Cities: An Analysis of City Branding, Social Media, and Strategic Communication in Uncertain Times
    Asdourian, B and Chariatte, J and Ingenhoff, D, 7th Annual Conference of the International Place Branding Association, Helsingborg: (2023) | Conférence

    The Spillover Effect: Exploring the Impact of Iconic Brands’ Crises on Country Reputation
    Zhao, H and Ingenhoff, D, ECREA Crisis Comm Conference, Götheborg: (2023) | Conférence

    Organizational Communication Perspective of PD: The Value of Communication Constructivism
    Cooren, F and Taylor, M and Fitzpatrick, K and Ingenhoff, D and Bencherki, N and Dolea, A and Huang, Z. A., ICA PD Pre-Conference in Toronto: (2023) | Conférence

    Rethinking the impact of culture on a country’s social image in international communication
    Chariatte, J and Ingenhoff D, European Communication Research Conference ECREA: (10.2022) | Conférence

    Crisis Communication During the Pandemic: Monitoring Official Governmental Hashtags to Identify Opposing Attitudes and Misinformation.
    Vonlanthen, S. and Ingenhoff, D., European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) Annual Conference: (9.2022) | Conférence

    Countering Climate Change Risks Through Digital Diplomacy - Digital Communication Strategies Of City Networks
    Chariatte, J and Asdourian, B and Ingenhoff, D., European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) Annual Conference: (9.2022) | Conférence

    Digital city diplomacy and international cities networks: collaboration and city branding strategies around climate issues. [Top faculty paper award]
    Asdourian, B. and Chariatte, J. and Ingenhoff, D., 72nd International Communication Association ICA: (5.2022) | Conférence

  • Journal Articles (with peer review)
    53 publications

    The role of local news in constructing media legitimacy: how news media frames the sociopolitical efforts of multinational corporations in host countries
    Sarah Marschlich and Diana Ingenhoff, Corporate Communications: An International Journal (2023) | Article

    Digital city diplomacy and international cities networks: collaboration and city branding strategies around climate issues
    Asdourian, B and Chariatte, J and Ingenhoff, D, International Communication Gazette (2023) | Article

    Des experts alémaniques sacrent «Le Temps» meilleur média romand
    letemps.ch (2022) | Article

    Public-private partnerships: How institutional linkages help to build organizational legitimacy in an international environment
    Sarah Marschlich and Diana Ingenhoff, Public Relations Review (2022) | Article

    Stakeholder engagement in a multicultural context: The contribution of (personal) relationship cultivation to social capital
    schlich and Diana Ingenhoff, tions Review (2021) | Article

    The role of public relations in corporate diplomacy: how relationship cultivation increases organizational legitimacy
    Sarah Marschlich and Diana Ingenhoff, Journal of Public Relations Research (2021) | Article

    Capturing country images: a methodological approach
    Efe Sevin and Kadir Jun Ayhan and Diana Ingenhoff, The Journal of International Communication (2021) | Article

    Defining and Measuring News Media Quality: Comparing the Content Perspective and the Audience Perspective
    The International Journal of Press/Politics (2021) | Article

    Key Influencers in Public Diplomacy 2.0: A Country-Based Social Network Analysis
    Diana Ingenhoff and Giada Calamai and Efe Sevin, Social Media + Society (2021) | Article

    Analyzing Country Images through Networks: Case of South Korea
    Asian International Studies Review (2020) | Article

  • Publications
    265 publications

    The formation and effects of country image, reputation, brand, and identity. Bridging disciplinary perspectives
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander and Kiousis, Spiro (New York et al.: Routledge, 2019), ISBN: 9781138281356 | Livre

    Public Diplomacy: Messung, Entstehung und Gestaltung von Landesimages
    Ingenhoff, Diana and Buhmann, Alexander (Köln: Herbert von Halem Verlag, 2019), ISBN: 3744512002 | Livre

    Man kann nicht nicht unterhalten. Beiträge zur Unterhaltungspublizistik
    Ganz-Blättler, Ursula and Ingenhoff, Diana (Berlin et al.: LIT, 2013), ISBN: 978-3-643-80148-7 | Livre

    Internationale PR-Forschung
    Ingenhoff, Diana (Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft, 2013), ISBN: 3867644500 | Livre

    Corporate Issues Management in multinationalen Unternehmen: eine empirische Studie zu organisationalen Strukturen und Prozessen
    Ingenhoff, Diana (Wiesbaden: Springer, 2004), ISBN: 978-3-531-14216-6 | Livre

    Handbuch der Public Relations Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln
    () | Livre

Enseignement et cours

Afficher dans le programme des cours