From the Critique of Institutions to the Aesthetic of Infrastructures? Melanie Gilligans Self-Capital (2009) und Merlin Carpenters Midcareer-Paintings (2015)
, dans Infrastructures of Producing, Transporting and Logistics in Transnational Perspective Eds. Burcu Dogramaci & Ursula Ströbele, Berlin: De Gruyter (Forthcoming in 2025)
(2025)
| Chapitre de livre
Spiel der Umdeutung. Asger Jorns Modifications (1959)
, dans Bildtaktiken: Visuelle Subversion zwischen Spiel und Widerstand, eds. Wolfgang Brückle, Hole Rössler and Thomas Rahn, Wiesbaden (Forthcoming in 2024)
(2023)
| Chapitre de livre
“...wie Gefallne dir jauchzen, Held!” Die Feierlichkeiten 1943 zum 100. Todestag Friedrich Hölderlins.
, dans Götzendämmerung – Crépuscule des Idoles. Der Zweite Weltkrieg im kollektiven Gedächtnis Europas in Literatur – Kunst – Geschichte
Ertl, Tobias, éd. par Seybert, Gislinde (Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017), ISBN: 978-3-631-72674-7 978-3-631-72673-0 978-3-631-72675-4 978-3-631-72578-8
| Chapitre de livre
Lu Märtens Kunstgeschichte ohne Namen
Tobias Ertl,
Marxist Art Historiography, German Center for Art History, Paris:
(2025) | Conférence
Towards a Planned Aesthetics
Tobias Ertl,
Workshop Nordic Journal of Aesthetics, Asger Jorn Museum Silkeborg:
(2025) | Conférence
‘Socialization all along the line’, Lu Märten and Ella Bergmann-Michel on the Housing Question
Tobias Ertl,
Beyond the Family. Spatiality, Modes of (Re)producton and Forms of Life, Leuphana Universität Lüneburg:
(2025) | Conférence
Erfahrung und Kommunismus
Tobias Ertl,
Krise der Erfahrung – Erfahrung der Krise, Humboldt-Universität Berlin:
(2024) | Conférence
Erbe oder Armut? Benjamin und die marxistischen Debatten über revolutionäre Kulturpolitik, ca. 1930
Tobias Ertl,
Revolution revolutionieren. Walter Benjamin und die Frage nach Revolution und Revolte, ZfL Berlin:
(2024) | Conférence
‘I don’t think I’ve made one positive statement.’ Sprache und Negativität nach Ad Reinhardt
Tobias Ertl,
Wortgebilde. Deutungsanspruch und Selbstpositionierung in Künstler*innenschriften der Moderne, Zentralinstitut für Kunstgeschichte München:
(2024) | Conférence
Artistic Inactivism: Conceptual Art and Modernity’s Productivist Paradigm
Tobias Ertl,
Inactivity, ICI Berlin:
(2024) | Conférence
Laszlo Péri, Alfred Kémény and the Debate on Revolutionary Realism, Berlin, ca. 1928
Tobias Ertl,
Central and Eastern European Artists in Interwar Metropolises, Central European Research Institute for Art History, Budapest:
(2024) | Conférence
‘Machine Logic’ and ‘Classless Form’. Lu Märten’s Materialist Media Theory
Tobias Ertl,
Kongress der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik, Universität Fribourg:
(2024) | Conférence
Abstraction vs./as Totality? Realism and Abstraction in Weimar Communist Art Politics
Tobias Ertl,
BICAR Summer School, Beirut:
(2023) | Conférence
Realismus der sozialen Form. Zum Problem der Darstellbarkeit des Kapitals
Tobias Ertl,
Ringvorlesung Ästhetik und Kritik in der gesellschaftlichen Totalität, TU Dresden:
(2023) | Conférence
Matters of Abstraction: Brechtian Realism in the 21st Century
Tobias Ertl,
Artistic Realism and Social Abstraction, Universität Fribourg:
(2023) | Conférence
Strategischer Vandalismus oder taktischer Eingriff? Asger Jorns Modifications (1959)
Tobias Ertl,
Bildtaktiken. Visuelle Subversion zwischen Spiel und Widerstand, Bibliotheca Augusta Wolfenbüttel:
(2021) | Conférence
System der Abhängigkeiten. Filmische Reflexionsformen des Kapitals bei Melanie Gilligan
Tobias Ertl,
Journée d’Etudes du CUSO, Fribourg:
(2021) | Conférence
Vers un „nouvel irréalisme“. Une exposition situationniste entre néo-avant-garde et critique institutionnelle
Tobias Ertl,
Journée d’Études de la revue Marges, Université Paris 8 (online):
(2020) | Conférence
‘The first word of an artist is against artists.’ Polemic as Form in the Work of Ad Reinhardt
Tobias Ertl,
Polemic!, MIT, Cambridge, Mass.:
(2017) | Conférence
Art and (Identity) Politics in documenta 14
Tobias Ertl,
L’histoire de l’art dans le champ des sciences humaines et sociales. Enjeux politiques de la fabrique des discours depuis les années 2000, Centre d’histoire de Sciences Po, Paris:
(2017) | Conférence