Jean-Louis Berger

PhD in Education, Geneva University 2008

photo

 jean-louis.berger@unifr.ch
 +41 26 300 7542
 https://orcid.org/0000-0003-2629-2622

Educational psychology

Motivation to learn

Metacognition

Self-regulated learning

Epistemic beliefs

Biography

My research interests lie at the intersection of education and psychology. Specifically, I study self-regulated learning, metacognition, learning strategies, help seeking, motivation and instructional practices that influence it, teacher motivation, and teachers' knowledge and beliefs.

CV

Liste des publications

Google Scholar

ResearchGate

Research and publications

  • Publications
    153 publications

    Apprentissage autorégulé. Formation, pratiques et conceptions des enseignants
    Berger, J.-L, Cartier, S. C., Fagnant, A. (Alphil, 2024) | Edited book

    Motivational self-regulation strategies : A synthesis of three studies
    Berger, J.-L., APA Convention : (3.8.2023) | Conference

    Motivational Typologies among Teachers and Differences Within
    Margareta M. Thomson, Zarifa Zakaria, Jean-Louis Berger, International Journal on Studies in Education (2023) | Journal article

    Motivational Beliefs, Metacognition, and Self-Regulated Learning: Investigating the Learning Triumvirate with Stuart Karabenick , in Advances in Motivation and Achievement
    Berger, J.-L. (2023), ISBN: 9781804557112 | Book chapter

    L’apprentissage autorégulé
    (De Boeck. (Collection Pédagogies en développement), 2023), ISBN: 9782807351233 | Edited book

    Rôles multiples des croyances motivationnelles dans l'autorégulation de l'apprentissage : état de la question , in L'apprentissage autorégulé
    Berger, J.-L. (2023), ISBN: 9782807351233 | Book chapter

    De l'importance de se mettre d'accord sur le plan terminologique , in L'apprentissage autorégulé
    Berger, J.-L., Cartier, C. S. (2023), ISBN: 9782807351233 | Book chapter

    Motivation et perspectives professionnelles d’apprenti·es du commerce de détail
    Berger, J.-L., Jan, D., Didactique (2023) | Journal article

    Perceptions des enseignants et des formateurs de la formation professionnelle initiale suisse à l’égard des motivations et des connaissances des apprentis
    Jutras Dupont, C., Sauli, F., Wenger, M., Berger, J.-L. , Semaine internationale de l’éducation et de la formation.: (12.9.2022) | Conference

    Comment persévérer dans un métier qui n’est pas le mien? Une étude auprès d’apprentis en gestion du commerce de détail
    Jan, D, Berger, J.-L., Semaine internationale de l’éducation et de la formation: (12.9.2022) | Conference

  • Research projects

Teaching and courses

Show in course program