On the Future of a Young Discipline:Islamic-theological Studiesbetween Systematic andPractical Research / Zur Zukunft einer jungen Disziplin: Islamisch-theologischeStudien zwischen systematischerund praktischer Forschung
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Panel 1 - From Charity to an Islamic Theology of Liberation: Religious Foundations of Muslim Welfare Practice
What can social work organisations learn from Islamic sources? Could an ‘Islamic theology of liberation’ be able to orientate further welfare practice in a more relevant way? What are the hermeneutical approaches of diverse theologies of liberation in Islam?
Was können Organisationen der Sozialarbeit von islamischen Quellen lernen? Welchen Beitrag zu einer Weiterentwicklung der Wohlfahrtpraxis leistet eine «islamische Theologie der Befreiung»? Auf welchen hermeneutischen Ansätzen können islamische Entwürfe einer Theologie der Befreiung gründen?
Dr. Baptiste Brodard, University of Fribourg
Dr. Haroon Bashir, Markfield Institute of Higher Education -
Panel 2 - Muslim Chaplaincy between Psychosocial Practice, Islamic-theological Legitimation and Institutional Functionality
Which religious interpretations of suffering, doubt or consolation can be documented in spiritual care? What consequences do possible tensions within these interpretations have for practice? How does Muslim chaplaincy make sense in functional terms in the context of secular institutions?
Welche religiösen Deutungen von Leid, Zweifel oder Trost werden in der seelsorglichen Begleitung herangezogen? Welche Folgen haben mögliche Spannungen innerhalb dieser Deutungen für die Praxis?
Dilek Ucak Ekinci M.A., University of Fribourg
Prof. Dr. Ingrid Mattson, University of Western Ontario
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Panel 3 - Mosques as Places of Religious Education for Muslim Youth: A Religious Education Reflection
To what extent do educational offers in mosque communities take into account the life-world references of young Muslims and to what extent do they do justice to their contemporary theological enquiries? What other places of learning can there be for all those who are interested in religion but distanced from institutions?
Wie lässt sich Religionsunterricht in Moscheegemeinden so gestalten, dass er komplementär zum schulisch-deskriptiven Unterricht über Islam sein kann? Welche weiteren Lernorte kann es für all jene geben, die religiös interessiert, jedoch hinsichtlich der Institution «Moschee» distanziert sind und dennoch ein glaubensbezogenes und weniger ein religionskundliches Wissen über die eigene religiöse Tradition suchen?
Nadire Mustafi M.A., University of Fribourg
Prof. Dr. Jenny Berglund, University of Stockholm
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Panel 4 - Understanding Islam in Friday Sermons between Normativity and Context: The Example of Albanian Imams in Switzerland
How do internal congregational issues affect the imams’ understanding of Islam? What is the relationship between normative sources and the social context in the Friday sermon? What role do socially relevant topics play?
Wie wirken sich gemeindeinterne Fragestellungen und Strukturen auf das Islamverständnis der Imame aus? In welchem Verhältnis stehen normative Quellen und gesellschaftlicher Kontext in der Freitagspredigt zueinander?
Arlinda Amiti M.A., University of Fribourg
Prof. Dr. Zekirija Sejdini, University of Innsbruck
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Panel 5 - Co-existence in Pluralistic Society: Muslim Self-Reflection and the Contribution of Sufi Thought
This panel will discuss whether the thought of earlier Western Sufi thinkers such as Frithjof Schuon can contribute to today’s reflections and how to deal with the fact that in every society ideals and values are themselves constantly evolving.
Das Panel geht der Frage nach, inwiefern Überlegungen früherer westlicher Sufi-Denker wie Frithjof Schuon einen Beitrag zur aktuellen Reflexion des Islams leisten können. Wie lässt sich mit der Tatsache umgehen, dass sich in jeder Gesellschaft Ideale und Werte eigenständig weiterentwickeln?
Alexander Boehmler M.A., University of Fribourg -
Prof. Dr. Mark Sedgwick, University of Aarhus
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Panel 6 - Evolution and Practical Implementation: the Term zakāt in the Qur’an between Continuity and Rupture
To what extent does philological analysis allow us to reflect on a diversity of theological meanings? To what extent are zakāt and ṣadaqa relevant for present theological and ethical discourses in Muslim contexts?
Welchen Beitrag leistet die die philologische Analyse einschlägiger Referenzen im Koran zu Almosen und Spenden, um über die Vielfalt ihrer theologischen Bedeutungen nachzudenken?
Safia Boudaoui M.A., University of Fribourg
Dr. Ghassan el-Masri, University of Berlin, University of Erlangen
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Panel 7 - Theological Anthropology – A New Perspective within Islamic-theological Studies?
Where is theological anthropology situated and how is it pursued within Islamic-theological Studies? How can it be rooted in epistemology and methodology? Which anthropological approaches have been developed by Muslim theologians and scholars? What distinguishes them and what value do they have?
Wo ist die theologische Anthropologie angesiedelt und wie wird sie innerhalb der Islamisch- theologischen Studien betrieben? Wie lässt sie sich erkenntnistheoretisch und methodologisch verankern?
Esma Isis-Arnautovic
David Vishanoff