Vertiefung "Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit"

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Philosophische Fakultät
    Bereich Erziehungswissenschaften
    Code UE-L23.00855
    Sprachen Englisch , Deutsch
    Art der Unterrichtseinheit Seminar
    Kursus Master
    Semester HS-2023

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Montag 15:15 - 17:00, Wöchentlich (Herbstsemester)

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Ramos Anne Carolina
    Dozenten-innen
    • Ramos Anne Carolina
    Beschreibung

    Transnational Childhoods

    Children are on the move. Around the world, many children and young people are migrating with their families to find better life opportunities, escaping from war, poverty, or environmental catastrophes. Some children may travel alone, as unaccompanied minors. Others may stay behind, receiving transnational support from parents who are abroad. In this seminar, we will address how migration affects the life of children from different angles – as first-, second-, and third-generation migrants, as refugees, as unaccompanied minors, and as ‘left behind’ – creating experiences of transnational childhoods.

    Lernziele

    After attending this seminar, you will:

    • Gain an overview of how migration may create different experiences of childhood.
    • Acquire knowledge about children’s experiences as first-, second-, and third-generation and the question of return migration.
    • Acquire knowledge about children’s experiences as refugees and unaccompanied minors.
    • Understand how migration may impact children’s lives even when they do not migrate themselves as in the case of ‘left-behind’ children.
    • Combine theoretical and empirical approaches by learning with migrant researchers and their Ph.D. projects.
    Bemerkungen

    Beginn der Veranstaltung: 25.09.2023. Der erste Termin am 18.09.2023 fällt zugunsten des Einführungstages aus.

    Soft Skills Ja
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Ja
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
    Hörer Ja

    Dokument

    Bibliographie

    Levitt, P. (2002).  The changing face of home: the transnational lives of the second generation. New York: The Russell Sage Foundation

    Orellana, M. F.; Thorne, B., Chee, A., & Lam, W. S. E. (2001). Transnational childhoods: the participation of children in process of family migration. Social Problems, 48(4), 572-591.

    Parreñas, R. S. (2005). Children of global migration. California: Stanford. 

    Ramos, A. C., & Martins, H. (2020). First-generation migrants become grandparents: how migration backgrounds affect intergenerational relationships. Global Networks, 20(2), 325-342.

    UNHCR [United Nations High Commissioner for Refugees] (2023). Global Trends: Forced displacement in 2022. Copenhagen: UNHCR.

    Vervotec, S. (2009). Transnationalism. London : Routledge.

    White, A., Ní Laoire, C., Tyrrell, N. & Carpena-Méndez, F. (2011). Children’s roles in transnational migration, Journal of Ethnic and Migration Studies, 37(8), 1159-1170.

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    25.09.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    02.10.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    09.10.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    16.10.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    23.10.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    30.10.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    06.11.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    13.11.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    20.11.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    27.11.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    04.12.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    11.12.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
    18.12.2023 15:15 - 17:00 Kurs RM 02, Raum S-1.133
  • Leistungskontrolle

    Prüfung - HS-2023, Wintersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2024, Sommersession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - FS-2024, Herbstsession 2024

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden

    Prüfung - HS-2024, Wintersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note, Nach bestanden/nicht bestanden
  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01
    Wahlmodule > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung

    Erziehungswissenschaften 30 [MA]
    Version: SA20_MA_SP_de_v01
    Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA21_PA_VP_bil_v01
    B4 Module thématique II

    Erziehungswissenschaften 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modulen Fr und De > Modulen De > Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Familien-, Kinder- und Jugendstudien 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Wahlmodul > Kinder und Jugend
    Psychologie / Erziehungswissenschaften

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Pädagogik / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Pflichtmodule > Theoretische und methodische Vertiefung