Lecture Business Communication and Strategic Communication Management

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.00715
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Master
    Semester FS-2025

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Mittwoch 10:15 - 12:00, Wöchentlich, PER 21, Raum C130 (Frühlingssemester)
    Stunden pro Woche 2

    Unterricht

    Verantwortliche
    • Ingenhoff Diana
    Dozenten-innen
    • Ingenhoff Diana
    Assistenten
    • Winkelhahn Roman
    Beschreibung

    Corporations are under constant public surveillance by their stakeholders, especially in the digital era. As the power of stakeholders increases through social media, business communication is challenged more than ever to establish a favorable image and reputation. Moreover, online media provide business communication with new opportunities to initiate dialogue with stakeholders, to manage public issues and to establish brands in the global environment.

    The lecture covers various areas of business communication like reputation management, crisis communication, social media and campaign communication. Methods used in communication controlling and evaluation are introduced. Guest lecturers from international corporations will give profound practical insights. Additionally, selected topics will be illustrated by case studies enabling students to compose and evaluate communication strategies and practices.

     

    Lernziele

    This lecture gives students a comprehensive overview of business communication and its various fields, its objectives, strategies and practices in the digital age.

    Students will improve their abilities to analyze, and critically think about strategic communication in theory, research and in practice.

    Also, the introduction of recent challenges in business ethics, corporate social responsibility, and international PR will raise awareness for up-to-date discussions in the field.

    Verfügbarkeit 45
    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Nein
    BeNeFri Nein
    Mobilität Ja
    UniPop Nein

    Dokument

    Bibliographie

    Download Pflichtlektüre und Folien

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    19.02.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    26.02.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    05.03.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    12.03.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    19.03.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    26.03.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    02.04.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    09.04.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    16.04.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    30.04.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    07.05.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    14.05.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    21.05.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
    28.05.2025 10:15 - 12:00 Kurs PER 21, Raum C130
  • Leistungskontrolle

    Mündliche Prüfung - FS-2025, Wiederholungssession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Examination time: 15 min.

    Only possible as a retake exam (second attempt in case of an insufficient grade at the written examination of the summer session).

    Schriftliche Prüfung - FS-2025, Sommersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    Exam duration: 60 minutes

    Participation in the written exam is mandatory for the validation of the course. In case of withdrawal from the written exam, it is not possible to enroll for the exam of the reassessment session.

    In the retake session, the exam is oral (15 minutes) and is only possible as a second attempt.

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Doc - Betriebswirtschaftslehre
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Management in Nonprofit-Organisation
    Version: 2002-SA_V01 -60 ECTS Théoriques
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Quantitative Wirtschaftsforschung
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Sozialwissenschaften
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Volkswirtschaftslehre
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2002-SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschaftsinformatik
    Version: 20210713
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in SES oder Mobilität
    Version: ens_compl_ses
    Master Kursangebot für Mobilitätstudierende

    Ma - Accounting and Finance - 120 ECTS
    Version: 2024-SP_V02 - DD Caen
    UniFrKurse > Wahlkurse - Max 18 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V02 - Dès SA-2024
    Kurse - 72 ECTS > minimum 0 / maximum 1 beliebiger Masterkurs, der an der Universität Fribourg angeboten wird , wenn 72 ECTS in den oben genannten Modulen noch nicht erreicht sind > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Betriebswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
    Kurse: mind. 72 ECTS > Weitere Wahlkurse > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - International and European Business - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V01 - dès SA-2024
    Courses > Additional courses > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    Ma - Kommunikation und Gesellschaft - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V03
    Organizational Communication
    Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives
    Forschungsbereiche > Forschungsbereich Organizational Communication

    Ma - Marketing - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
    Kurse - 72 ECTS > Masterwahlkurse auf der gesamten Universität > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Kurse - 72 ECTS > Zusatzmodul > Validierungselement-Gruppe des COM-Moduls > COM : Communication > Kernkurse

    Ma - Volkswirtschaftslehre - 90 ECTS
    Version: 2021-SA_V04
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Ökonomik und Politik des öffentlichen Sektors > Wahlkurse in Ökonomik und Politik des öffentlichen Sektors > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Quantitative Ökonomik > Wahlkurse in Quantitative Ökonomik > Kurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Business Economics > Wahlkurse in Business Economics > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Mit der ersten Kurseinschreibung in einem der verfügbaren Optionen bestimmen Sie die Optionswahl. > Nachhaltige Entwicklung und soziale Verantwortung > Wahlkurse in Nachhaltige Entwicklung und soziale Verantwortung > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe
    Kurswahl für den Master OHNE Optionen > Wahlkurse > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES-Wahlkurse auf Masterstufe

    NfMa - Kommunikation und Gesellschaft - 30 ECTS
    Version: 2021-SA_V01
    Pflichtkurse 15ECTS > Wahlpflichtkurse

    NfMa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
    Version: 2015-SA_V01
    Kurse > Vorlesung "Organisationskommunikation" (FS) oder "Business Communication" (FS) oder "Communication, Organisation et E-Business"