News in the age of algorithms and AI: Implications for media production, information behavior and methodological approaches

  • Unterricht

    Details

    Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät
    Bereich Kommunikationswissenschaft und Medienforschung
    Code UE-EKM.01432
    Sprachen Englisch
    Art der Unterrichtseinheit Vorlesung
    Kursus Bachelor
    Semester SP-2025

    Zeitplan und Räume

    Vorlesungszeiten Montag 13:15 - 15:00, Wöchentlich (Frühlingssemester)

    Unterricht

    Dozenten-innen
    • Blassnig Sina Julia
    Beschreibung

    Data-driven technologies like algorithms and artificial intelligence play an increasingly important role in the production, distribution and consumption of news.

    News organizations, for example, may use algorithms to automatically generate headlines or to make personalized content recommendations to their readers. Users increasingly inform themselves via algorithmically driven platforms like social media or news aggregators.

    How are technologies, algorithms, and AI changing the role of journalists and news production processes?

    What does this mean for news use, public opinion, and trust in journalism?

    And what methods can we use to investigate these developments? We will explore these and other questions based on current research and practical examples.

    Lernziele

    Acquiring knowledge about the use, significance and impact of algorithms and AI in the field of news
    Getting an overview of theoretical approaches and methods in this field and raising awareness for relevant research questions. Developing analytical and critical thinking.

    Bemerkungen

    Master students have to enroll via the exams-delegate-ses@unifr.ch to be able to enlist to the course

    Verfügbarkeit 60
    Soft Skills Nein
    ausserhalb des Bereichs Ja
    BeNeFri Ja
    Mobilität Ja
    UniPop Nein
    Hörer Ja

    Dokument

    Bibliographie

    Examples of relevant literature:

    Bastian, M., Helberger, N., & Makhortykh, M. (2021). Safeguarding the Journalistic DNA: Attitudes towards the Role of Professional Values in Algorithmic News Recommender Designs. Digital Journalism, 9(6), 835–863. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1912622

    Dogruel, L., Facciorusso, D., & Stark, B. (2022). ‘I’m still the master of the machine.’ Internet users’ awareness of algorithmic decision-making and their perception of its effect on their autonomy. In-formation, Communication & Society, 25(9), 1311–1332. https://doi.org/10.1080/1369118X.2020.1863999

    Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., & Nielsen, R. K. (2021). More diverse, more politically varied: How social media, search engines and aggregators shape news repertoires in the United Kingdom. New Media & Society, 146144482110273. https://doi.org/10.1177/14614448211027393

  • Einzeltermine und Räume
    Datum Zeit Art der Unterrichtseinheit Ort
    17.02.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    24.02.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    03.03.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    10.03.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    17.03.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    24.03.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    31.03.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    07.04.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    14.04.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    28.04.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    05.05.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    12.05.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    19.05.2025 13:15 - 15:00 Kurs
    26.05.2025 13:15 - 15:00 Kurs
  • Leistungskontrolle

    Schriftliche Prüfung - SP-2025, Sommersession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    60 minutes

    Schriftliche Prüfung - SP-2025, Wiederholungssession 2025

    Bewertungsmodus Nach Note
    Beschreibung

    60 minutes

  • Zuordnung
    Zählt für die folgenden Studienpläne:
    Ba - Kommunikationswissenschaft - 90 ECTS
    Version: 2023/SA_V01
    2. und 3. Jahr - 54 ECTS > Kurse - 39ECTS > Wahlkurse - 15 ECTS > Wahlkurse der SES-Fakultät > Wahlkurse BA SES max 4.5

    Ba - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 120 ECTS
    Version: 2021/SA_V04
    2. + 3. Jahr - 78 ECTS > Kurse und Seminare - 63 ECTS > Bachelor-Wahlveranstaltungen - min. 12 ECTS

    BcBa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
    Version: 2021/SA_V01
    4 Wahlvorlesungen - 12 ECTS > Weitere Wahlvorlesungen aus dem Angebot DCM für das Nebenfach KM 30 ECTS

    BcBa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 60 ECTS
    Version: 2021/SA_V02
    Wahlvorlesungen - mind. 18 ECTS > Weitere Wahlvorlesungen aus dem Angebot DCM für das Nebenfach KM 60 ECTS

    BeNeFri - Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2018/SP_V01_SES_BeNeFri
    Kurse > Bachelor Kursangebot für BeNeFristudierende

    Doc - Betriebswirtschaftslehre
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Management in Nonprofit-Organisation
    Version: 2002/SA_V01_60ECTS Théoriques
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Quantitative Wirtschaftsforschung
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Sozialwissenschaften
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Volkswirtschaftslehre
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
    Version: 2002/SA_V01
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Doc - Wirtschaftsinformatik
    Version: 20210713
    Wahlkurse > Wahlkurse UNIFR

    Ergänzende Lehrveranstaltungen in SES oder Mobilität
    Version: ens_compl_ses
    Bachelor Kursangebot für Mobilitätstudierende

    NfBa - Business Communication : Volkswirtschaftslehre - 60 ECTS
    Version: 2022/SA_V01
    Volkswirtschaftslehre - 30 ECTS > Wahlkurse auf Bachelor-Niveau - 6 ECTS > Wahlkurse BA SES

    NfBa - Volkswirtschaftslehre - 30 ECTS
    Version: 2009/SA_V01
    Zu belegende Wahlkurse: Bachelorkurse (ausser die Sprachkurse) der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät > Wahlkurse BA SES

    NfBa - Volkswirtschaftslehre - 60 ECTS
    Version: 2009/SA_V01
    Zu belegende Wahlkurse: Bachelorkurse (ausser die Sprachkurse) der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät > Wahlkurse BA SES