Communication et Business
-
Teaching
Details
Faculty Faculty of Management, Economics and Social Sciences Domain Communication and Media Research Code UE-EKM.01068 Languages French Type of lesson Lecture
Level Master Semester AS-2023 Schedules and rooms
Summary schedule Monday 13:15 - 15:00, Hebdomadaire (Autumn semester)
Hours per week 4 Teaching
Documents
Bibliography Bibliographie obligatoire
- Becerra S. (2012). Vulnérabilité, risques et environnement : l’itinéraire chaotique d’un paradigme sociologique contemporain. VertigO - la revue électronique en sciences de l'environnement, 12(1). DOI : 10.4000/vertigo.11988
- Boutin, E., Liu, P., & Buisson, L. (2008). Veille d’image sur Internet : enjeux, méthodes, limites. Communication et organisation, 34, 98-114. DOI : 10.4000/communicationorganisation.611
- Capelli, S., Pascal, L., & Sabadie, W. (2011). Communication de crise : Le cas d’un appel au boycott. XXVIIème congrès international de l’AFM, Mai 2011, Bruxelles, Belgique, 1-23. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00620097
- Coombs, T., (2019). Ongoing Crisis Communication Planning, Managing and Responding. Sage, Section I et II.
- Cornelissen, J. (2011). Stakeholder management and communication. Corporate Communication: A guide to theory and practice. Sage. – Chapitre 3.
- Diermeier, I. (2012). Four perspectives on re-establishing trust. https://reprules.wordpress.com/2012/05/18/four-perspectives-on-re-establishing-trust/.
- Gagné, A.-M. (2011). La confiance et le soupçon. Faire des relations publiques à l’ère de l’entreprise « responsable ». Communication, 29(1), 1-17. DOI : 10.4000/communication.2451
- Gruber, D. A., Smerek, R. E., Thomas-Hunt, C. M., & James, E. H. (2015). The real-time power of Twitter: Crisis management and leadership in an age of social media. Business Horizon, 58, 163-172.
- Illia, L. (2003). Passage to cyberactivism: How dynamics of activism change. Journal of Public Affairs, 3(4), 326-337.
- Laarraf, Z., Valant Gandja, S., & Tchankam, J. (2015). RSE et PME : Éclairage par la théorie des parties prenantes à partir de la grille de Mitchell, Agle et Wood. Gestion 2000, 32(1), 35-53. https://www.cairn.info/revue-gestion-2000-2015-1-page-35.htm
- Mariconda, S., & Lurati, F. (2015). Stakeholder cross-impact analysis: A segmentation method. Corporate Communcations: An International Journal (CCIJ), 20(3), 276-290.
- Millette, J. (2014). RP et Web social : de l’idéal du dialogue aux enjeux sociaux de la « bonne communication ». Communiquer. Revue de communication sociale et publique, 11, 45-62. DOI : 10.4000/communiquer.565
- Nord, L. W., & Olsson, E. K. (2013). Frame, Set, Match! Towards a model of successful crisis rhetoric. Public Relations Inquiry, 2(1), 79−94. DOI: 10.1177/2046147X12464205
- Philippe, D., & Durand, R. (2009). Communication environnementale et réputation de l'organisation. Revue française de gestion, 194(4), 45-63. https://www.cairn.info/revue-francaise-de-gestion-2009-4-page-45.htm
- Romenti, S., Murtarelli, G., Valentini, C. (2014). Organisations’ conversations in social media: applying dialogue strategies in times of crises. Corporate Communications: An International Journal, 19(1), 10-33. www.emeraldinsight.com/1356-3289.htm
- Schenkler, I., & Herrling, T. (2003). Batten down the hatches: Handling the media in a crisis. In Guide to Media Relations (pp. 92-119). Practice Hall Series in Advanced Business Communication. Pearson.
-
Dates and rooms
Date Hour Type of lesson Place 18.09.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 25.09.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 02.10.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 09.10.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 16.10.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 23.10.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 30.10.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 06.11.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 13.11.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 20.11.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 27.11.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 04.12.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 11.12.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 18.12.2023 13:15 - 15:00 Cours PER 21, Room C230 -
Assessments methods
Evaluation continue - AS-2023, Session d'hiver 2024
Assessments methods By rating Descriptions of Exams Les étudiant-e-s sont évalués au moyen d’un(e) :
- Travail individuel final (60%),
- Travail en équipe (40%),
Pas d’examen de rattrapage.
Cours à évaluation continue: la désinscription ou le retrait du cours ne sera plus possible après la période d'inscription (cf. calendrier des sessions sur le site de la Faculté).
-
Assignment
Valid for the following curricula: BeNeFri - Sciences économiques et sociales
Version: 2018-SP_V01 - SES BeNeFri
Course > Master course offering for BeNeFri Students
Complementary learnings in SES or mobility students
Version: ens_compl_ses
Mster course offering for Mobility Students
Doc - Business Informatics
Version: 20210713
Elective courses > Wahlkurse UNIFR
Doc - Economics
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Economie quantitative
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Management
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Management in Nonprofit-Organisation
Version: 2002-SA_V01 -60 ECTS Théoriques
Elective courses > Wahlkurse UNIFR
Doc - Sciences sociales
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
Doc - Sciences économiques et sociales
Version: 2002-SA_V01
Cours a choix > Wahlkurse UNIFR
German 120
Version: SA16_BA_dt_V02
Soft Skills
Ma - Accounting and Finance - 120 ECTS
Version: 2024-SP_V02 - DD Caen
UniFr courses > Elective courses - Max 18 ECTS > SES Master level courses
Ma - Accounting and Finance - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V02 - Dès SA-2024
Course - 72 ECTS > Minimum 0 / maximum 1 optional master course offered at the University of Fribourg, if 72 ECTS not yet reached in the above modules > SES Master level courses
Ma - Business Communication - Management - 90 ECTS
Version: 2022-SA_V03
Courses - 60 ECTS > Communication > Cours: Communication, organisation et e-businessCourses - 60 ECTS > Communication > Deux Cours et séminaires au choix 6 ECTS > Elective courses
Ma - Business Communication : Business Informatics - 90 ECTS
Version: 2024-SA_V03
CommunicationCommunication > Elective courses
Ma - Business Communication : Economics - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03
Courses > Communication > Mandatory courses - 15 ECTS > Cours: Communication, organisation et e-businessCourses > Communication > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > MA - Elective courses and seminars - as of SA-2024 > Elective courses
Ma - Business Communication : Ethics and Economics 90 ECTS
Version: 2017-SP_V02 - Ethique
Courses - 60 ECTS > Mandatory courses - 15 ECTS > Cours: Communication, organisation et e-businessCourses - 60 ECTS > Cours et séminaires au choix: Au choix deux des enseignements suivants à 3 ECTS > Elective courses
Ma - Communication and Society - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03
Forschungsbereiche > Inter- & Transdisciplinary Perspectives
Ma - Economics - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V04
Le choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Quantitative Economics > Elective courses in Quantitative Economics > Courses from the SES faculty - max. 15 ECTS > SES Master level coursesLe choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Public Economics and Policy > Elective courses in Public Economics and Policy > Elective courses of the SES Faculty - max. 15 ECTS > SES Master level coursesLe choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Sustainable Development and Social Responsibility > Elective courses in Sustainable Development and Social Responsibility > Elective courses of the SES Faculty - max. 15 ECTS > SES Master level coursesLe choix de l'option se fait par l'inscription au premier cours dans l'une des options possibles. > Business Economics > Elective courses in Business Economics > Wahlkurse der SES-Fakultät - max. 15 ECTS > SES Master level coursesCourse selection for the Master WITHOUT options > Elective courses > Elective courses of the SES Faculty - max. 15 ECTS > SES Master level courses
Ma - International and European Business - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V01 - dès SA-2024
Courses > Additional courses > SES Master level courses
Ma - Management - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
Courses: min. 72 ECTS > Elective courses > SES Master level courses
Ma - Marketing - 90 ECTS
Version: 2021-SA_V03 - Dès SA-2024
Courses - 72 ECTS > Complementary module > COM Module validation element group > COM : Communication > Core coursesCourses - 72 ECTS > Elective Master courses from the whole university > SES Master level courses
MiBa - Kommunikationswissenschaft und Medienforschung - 30 ECTS
Version: 2015-SA_V01
Kurse > Vorlesung "Organisationskommunikation" (FS) oder "Business Communication" (FS) oder "Communication, Organisation et E-Business"