MA-Séminaire: Identité et individualité des êtres conscients (leh, eme)

  • Teaching

    Details

    Faculty Faculty of Humanities
    Domain Philosophy
    Code UE-L01.02510
    Languages English and/or French
    Type of lesson Seminar
    Level Master
    Semester SP-2024

    Schedules and rooms

    Summary schedule Thursday 15:15 - 17:00, Hebdomadaire (Spring semester)

    Teaching

    Responsibles
    • Nida-Rümelin Martine
    Teachers
    • Nida-Rümelin Martine
    Description

    Une personne qui fête son 90ième anniversaire se souvient peut-être des jeux qu’elle a jouer avec les enfants du voisinage quand elle avait 5 ans et de la joie qu’elle a ressenti au retour de son frère après une longue absence. Dire qu’elle se souvient de ses moments présuppose que c’est bien elle, cette même personne, qui les a vécus.

    Mais en quoi consiste cette identité entre la personne âgée et l’enfant qu’elle était ? Cette question est au centre du débat sur l’identité à travers le temps de personnes (« transtemporal personal identity »).

    A similar question can be asked not about identity across time but about identity across possible worlds. Would you, the very same individual conscious subject you are, exist if, for instance, world war II had not taken place? Hard to know, perhaps impossible to find a justified reply.

    The philosophically interesting issue, however, does not concern the question of how we should answer. Rather, it is this: what would make it the case that you exist in different circumstances? Is a world containing someone who resembles you in all physical and mental respects a world containing you? Or could such a world be one in which you never started experiencing anything because you would not be there at all?  - This is the question about individuality which we may be put like this: what makes a person or a conscious being in general the one it is?

    At least some sessions (perhaps all) will be devoted to the debate around identity and individuality of conscious subjects. But the seminar is open as well for topics proposed by the participants. Please feel free to propose sessions about themes you would like to work on (e.g. in the context of your MA thesis) if they belong, in a broad sense, to the philosophy of mind, philosophy of language, metaphysics or epistemology.

    Ce séminaire est un bon complément au séminaire sur l’auto-conscience du semestre passé. Pourtant, la participation au séminaire de l’automne ne présupposera aucune familiarité avec ce que nous avons fait au séminaire du printemps.  

    Languages used in the seminar: we will use both languages, English and French. If you consider participating you should, ideally, have a good passive knowledge of English (you can follow a discussion in English) and a good active knowledge of one of the two seminar languages (you are able to contribute to the discussion either in French or in English). Depending on the composition of the group we will decide how we distribute the use of English and French over the various sessions. If your passive knowledge of English is good but you do not trust your active knowledge of neither of the two seminar languages, you can express yourself in German (or Italian) and I will, if necessary, explain or translate your contribution.

    Softskills No
    Off field Yes
    BeNeFri Yes
    Mobility Yes
    UniPop No
  • Dates and rooms
    Date Hour Type of lesson Place
    22.02.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    07.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    14.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    21.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    28.03.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    11.04.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    18.04.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    25.04.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    02.05.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    16.05.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 04, Room 4118
    23.05.2024 15:15 - 17:00 Cours MIS 02, Room 2116
  • Assessments methods

    Séminaire - Outside session

    Assessments methods By rating, By success/failure
    Descriptions of Exams

    La participation active (3 ECTS) présuppose une présence régulière, une préparation pour chaque séance,  une participation active à la discussion et au moins une présentation orale ou éventuellement une contribution écrite.

    Le travail écrit (6 ECTS) consiste soit en un document unique, soit en plusieurs petits travaux, selon décision de l’enseignant.

  • Assignment
    Valid for the following curricula:
    Educational Sciences 30 [MA]
    Version: SA15_MA_PS_fr_v01
    Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F
    Technologie de l'éducation / MTE-F
    Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F
    Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F

    Educational Sciences 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modules Fr et De > Modules Fr > Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F
    Modules Fr et De > Modules Fr > Technologie de l'éducation / MTE-F
    Modules Fr et De > Modules Fr > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F
    Modules Fr et De > Modules Fr > Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F

    Educational Sciences 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_fr_v01
    Modules à choix > Technologie de l'éducation / MTE-F
    Modules à choix > Expertise et accompagnement pédagogiques / MEAP-F
    Modules à choix > Economie, politique et systèmes de l'éducation / MEPSE-F
    Modules à choix > Approches interculturelles de l'éducation / MAIE-F

    Philosophy 30 [MA]
    Version: SH06_MA_P2_bi_v01
    Module Avancé (HPH et PHS) Programme d'études secondaires

    Philosophy 90 [MA]
    Version: SA11_MA_PA_bi_v01
    Obligatorische Module > Module de Base II (PHS et/ou HPH)
    Obligatorische Module > Module Avancé I (HPH ou PHS) selon orientation du mémoire : HPH ou PHS
    Obligatorische Module > Module de Base I (HPH et PHS)