Vertiefung "Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit"

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Sciences de l'éducation
    Code UE-L23.00855
    Langues Allemand , Anglais
    Type d'enseignement Séminaire
    Cursus Master
    Semestre(s) SA-2023

    Horaires et salles

    Horaire résumé Lundi 15:15 - 17:00, Hebdomadaire (Semestre d'automne)

    Enseignement

    Responsables
    • Ramos Anne Carolina
    Enseignants
    • Ramos Anne Carolina
    Description

    Transnational Childhoods

    Children are on the move. Around the world, many children and young people are migrating with their families to find better life opportunities, escaping from war, poverty, or environmental catastrophes. Some children may travel alone, as unaccompanied minors. Others may stay behind, receiving transnational support from parents who are abroad. In this seminar, we will address how migration affects the life of children from different angles – as first-, second-, and third-generation migrants, as refugees, as unaccompanied minors, and as ‘left behind’ – creating experiences of transnational childhoods.

    Objectifs de formation

    After attending this seminar, you will:

    • Gain an overview of how migration may create different experiences of childhood.
    • Acquire knowledge about children’s experiences as first-, second-, and third-generation and the question of return migration.
    • Acquire knowledge about children’s experiences as refugees and unaccompanied minors.
    • Understand how migration may impact children’s lives even when they do not migrate themselves as in the case of ‘left-behind’ children.
    • Combine theoretical and empirical approaches by learning with migrant researchers and their Ph.D. projects.
    Commentaire

    Beginn der Veranstaltung: 25.09.2023. Der erste Termin am 18.09.2023 fällt zugunsten des Einführungstages aus.

    Softskills Oui
    Hors domaine Oui
    BeNeFri Oui
    Mobilité Oui
    UniPop Non
    Auditeur Oui

    Documents

    Bibliographie

    Levitt, P. (2002).  The changing face of home: the transnational lives of the second generation. New York: The Russell Sage Foundation

    Orellana, M. F.; Thorne, B., Chee, A., & Lam, W. S. E. (2001). Transnational childhoods: the participation of children in process of family migration. Social Problems, 48(4), 572-591.

    Parreñas, R. S. (2005). Children of global migration. California: Stanford. 

    Ramos, A. C., & Martins, H. (2020). First-generation migrants become grandparents: how migration backgrounds affect intergenerational relationships. Global Networks, 20(2), 325-342.

    UNHCR [United Nations High Commissioner for Refugees] (2023). Global Trends: Forced displacement in 2022. Copenhagen: UNHCR.

    Vervotec, S. (2009). Transnationalism. London : Routledge.

    White, A., Ní Laoire, C., Tyrrell, N. & Carpena-Méndez, F. (2011). Children’s roles in transnational migration, Journal of Ethnic and Migration Studies, 37(8), 1159-1170.

  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    25.09.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    02.10.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    09.10.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    16.10.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    23.10.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    30.10.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    06.11.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    13.11.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    20.11.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    27.11.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    04.12.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    11.12.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
    18.12.2023 15:15 - 17:00 Cours RM 02, salle S-1.133
  • Modalités d'évaluation

    Examen - SA-2023, Session d'hiver 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2024, Session d'été 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SP-2024, Session d'automne 2024

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec

    Examen - SA-2024, Session d'hiver 2025

    Mode d'évaluation Par note, Par réussi/échec
  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Etudes sur la famille, l’enfance et la jeunesse 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Module à choix > Enfance et jeunesse
    Psychologie / Sciences de l'éducation

    Germanistik 120
    Version: SA16_BA_dt_V02
    Soft Skills

    Pédagogie / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Pflichtmodule > Theoretische und methodische Vertiefung

    Sciences de l'éducation 30 [MA]
    Version: SA20_MA_NP_de_v01
    Wahlmodule > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung

    Sciences de l'éducation 30 [MA]
    Version: SA20_MA_SP_de_v01
    Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA14_PA_VP_bil_v02
    Modules Fr et De > Modulen De > Optionen > Pédagogie de la petite enfance et recherche sur l'enfance > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA21_PA_VP_bil_v01
    B4 Module thématique II

    Sciences de l'éducation 90 [MA]
    Version: SA20_MA_VP_de_v01
    Optionen > Pädagogik der frühen Kindheit und Kindheitsforschung > Theorie, Empirie und Geschichte der Kindheit