Relevant concepts and topics for the psychological practice with LGBTQ+ clients

  • Enseignement

    Détails

    Faculté Faculté des lettres et des sciences humaines
    Domaine Psychologie
    Code UE-L25.00773
    Langues Anglais
    Type d'enseignement Cours bloc
    Cursus Master
    Semestre(s) SP-2025

    Horaires et salles

    Horaire résumé Vendredi 09:15 - 17:00, Cours bloc, RM 01, salle C-0.101 (Semestre de printemps)
    Samedi 09:15 - 17:00, Cours bloc, RM 01, salle C-0.101 (Semestre de printemps)

    Enseignement

    Enseignants
    • Meuwly Nathalie
    Description

    Presence is mandatory.

    This course aims to provide an overview of concepts and topics which are relevant to psychological practice with LGBTQ+ clients. There is strong empirical evidence that individuals with a sexual or gender diverse identity face cumulative stressors that can lead to mental health problems and suicidality. One possible framework for understanding these findings is the minority stress model (Meyer, 2003): Being part of a minority group is associated with experiences of prejudice and discrimination, while functional coping strategies and/or social support buffer these effects on mental health. Among this model we will discuss other theories and topics such as youth, identity, romantic relationships, and parenting. The goal is that you develop a strong scientific background for understanding health, developmental challenges, and resilience in LGBTQ+ individuals.

    Objectifs de formation

    1) Expanding your lens of diversity: Mainstream psychology is often based on heterosexual and cisgender people
    2) Understanding the impact of prejudice and stigma for minority groups -> accumulated minority stressors
    3) Understanding the context and cohort effects of sexual and gender diversity
    4) Learning key points of affirmative psychotherapy

    Places disponibles 50
    Softskills Non
    Hors domaine Non
    BeNeFri Non
    Mobilité Non
    UniPop Non
  • Dates et salles
    Date Heure Type d'enseignement Lieu
    02.05.2025 09:15 - 17:00 Cours RM 01, salle C-0.101
    03.05.2025 09:15 - 17:00 Cours RM 01, salle C-0.101
  • Modalités d'évaluation

    Examen écrit - SP-2025, Session d'été 2025

    Mode d'évaluation Par note

    Examen écrit - SP-2025, Session d'automne 2025

    Mode d'évaluation Par note

    Examen écrit - SA-2025, Session d'hiver 2026

    Mode d'évaluation Par note

    Examen écrit - SP-2026, Session d'été 2026

    Mode d'évaluation Par note
  • Affiliation
    Valable pour les plans d'études suivants:
    Etudes sur la famille, l’enfance et la jeunesse 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_bil_V01
    Psychologie / Sciences de l'éducation
    Module à choix > Famille

    Psychologie 30 [MA]
    Version: SA18_MA_P2_fr_de_bil_v01
    Module de spécialisation > Psychologie clinique et psychologie de la santé > Méthodes et applications en psychologie clinique et en psychologie clinique de la famille (CLIN A)

    Pédagogie / Psychologie 30 [MA]
    Version: SA15_MA_P2_fr_v01
    Psychologie [MP-F]

    Pédagogie / Psychologie 90 [MA]
    Version: SA15_MA_PA_fr_v01
    Psychologie clinique et santé [MPCS-F]